Sobota 23.11.2024

09:16

Sobota 23.11.2024

09:16

reklama

Odešel z armády a založil výnosný podnik: Rodinná firma funguje skvěle, pomáháme si, říká Jan Gášpár

Malá rodinná manufaktura Jagardesign se specializuje na strojní výšivky, nášivky a prodej reklamního textilu. Majitel firmy Jan Gášpár sloužil mnoho let v armádě a po svém odchodu se vrhl do vlastního podnikání. Spoléhá na svou obchodní intuici, kreativitu a pomoc celé rodiny. Jeho firma se úspěšně rozrůstá, má mnoho zakázek nejen v České republice, ale i v zahraničí.

Byl přechod z armády do civilního sektoru obtížný?
Přechod z armády do civilního sektoru byl pro mě poměrně složitý. V armádě bylo všechno zabezpečeno jak logisticky, tak ekonomicky. Tam jsme vlastně plnili rozkazy. Po přechodu do civilu jsem se musel spolehnout jen na sebe a na svou rodinu, zajistit všechno, od strojů po poslední špendlík, a hlavně naučit se technologii pro zpracování textilií a pro výrobu výšivek.

Vaše dcera Gabriela ukončila studium na střední škole a v září minulého roku přišla studovat do Prahy. Kromě studia se jí podařilo prorazit na poli šoubyznysu, má za sebou dokonce účinkování již v několika filmech a natočení vánočního songu. Jak vnímáte její úspěch z pozice otce?
Od loňského srpna, kdy si vzal naši dceru pod křídla manažer, pan Antonín Charouz, se nestačím divit. Gabriele se podařil raketový vzestup. Vidím, jak se změnila. Začala jinak vnímat svět, jinak se chovat, myslím v tom správném a dobrém slova smyslu. Doufám, že to takto půjde dál. Jsem na ni moc pyšný.

Jak se vám podařilo vybudovat úspěšnou firmu v podstatě od nuly. Kde jste sháněl první zakázky a jak se vaše firma rozrůstá?
Ještě v armádě, tak rok, dva před svým odchodem, jsem začal přemýšlet, co budu dělat dál. Protože jsme občas sháněli výrobu výšivek pro jednotku a byl to docela problém, řekl jsem si, proč to nezkusit? Udělal jsem si průzkum trhu a vyšlo mi, že bych mohl do toho jít. Tak jsem spolu s rodinou do toho pustil.  Začali jsme vyrábět hlavně pro místní firmy a pro armádu. Zpočátku jsme měli jen jeden stroj, na kterém vyrobit jednu výšivku trvalo půl hodiny. Když už to vypadalo, že by to mohlo fungovat, přišla v roce 2013-2014 krize, kdy prostě nebyly zakázky, a začal jsem přemýšlet, že skončíme. Ale v roce 2015 se to opět rozjelo. Koupili jsme další stroj a od té doby se nám daří. V loňském roce jsme dále rozšířili strojový park, takže teď máme sériovou výrobu na pěti strojích. Vše šlape, jak má, a my už máme  i více volného času. Postupně se snažíme dál firmu rozšiřovat, rozjeli jsme  potisk v součinnosti s kolagenem a sítotisk. V současnosti provádíme i sublimační potisk a postupně rozšiřujeme zpracování textilu. Manželka začala s šitím pro děti. Jsou to prvotřídní věci, postupně je možná také začleníme do výroby. Je to jen otázka času, protože její věci jsou opravdu pěkné a je o ně hodně velký zájem.

Vaše firma je rodinná v pravém slova smyslu. Jak to funguje? Netrpíte někdy ponorkovou nemocí?
Neustále si navzájem pomáháme. Fungujeme jako rodina. Když někdo potřebuje, tak mu pomůžeme. Ať jsem to já, ať je to manželka, nebo naše děti. Co se týče byznysu, tak děláme s manželkou spolu. Jsme sehraný tým. Manželka dělá takové ty pečlivější a preciznější dokončovací práce, včetně šití, přišívání suchých zipů a balení do krabic. Já vyšívám. Samozřejmě pokud je nějaká větší zakázka, tak se zapojí i děti, jak synové, tak i Gabriela. Někdy máme zakázky, že musíme jet 24 hodin denně. Až se divím, že to ty stroje vydrží.

Vedení celé firmy musí být náročné, výroba, logistika, marketing….Jste znám tím, že si stojíte za vysokou kvalitou svých výrobků. Jak to vše zvládáte? S odstupem času, šel byste do toho znovu?
Začali jsme, tak jak jsem již říkal v roce 2010 s jedním strojem. Postupně jsme se rozšiřovali, takže naše kapacita je nyní poměrně slušná. I přesto, že jsme navýšili kapacitu, tak máme tolik zakázek, že vlastně strávíme poměrně velký čas v dílně. Naší výhodou je, že máme dílnu v rodinném domě, takže jsme schopni se celá rodina nějak prostřídat, pokud je to potřeba a zakázka to vyžaduje. Vše pro zákazníka, to je naše heslo a naším krédem je kvalita a rychlost. Je pravda, že některé výšivky zpracovávám na počítači 4krát nebo 5krát, než uznám za vhodné, že by mohly jít k zákazníkovi. Zakládám si na tom, aby výšivky byly perfektní. A to se nám vyplácí, protože 95% zákazníků se k nám vrací a i noví zákazníci jsou velice spokojení. A jestli bych do toho šel znovu? Asi ano. Byla to pro mě výzva. Bylo to něco úplně jiného, protože v armádě jsem byl na velitelských funkcích a toto je vlastně manuální práce. Baví mě vidět spokojeného zákazníka. Jsem potěšen, když se některé naše výrobky objeví v televizi nebo v tisku.

Jakou nejlukrativnější zakázku jste dostal, a do kterých zemí vyvážíte?
Je těžké určit nejlukrativnější zakázku. Jedna z nejzajímavějších zakázek přišla v poslední době, kdy jsme dělali věci na letošní Dakar a dárkové předměty pro televizi Sport 5. Každá zakázka je pro nás stejně důležitá. Naše výšivky a výrobky se objevují v Americe, v Afghánistánu, v Iráku nebo v Izraeli. Dělali jsme pro zkušební piloty z Brazílie, kteří působili v České republice nebo pro válečné veterány na Novém Zélandu a v Austrálii. Naše výšivky jsou po celém světě.

Jak jste již uvedl, vaše firma dodávala výrobky českým týmům na Dakar, závodní stáj Buggyra spolu s televizním kanálem Sport 5 si u vás objednaly reklamní dárky pro Ambasádu v Rijádu. Baví vás dělat takové netradiční věci?
To byla pro nás opravdu velká výzva, protože 24. prosince nás oslovila firma Buggyra a televize Sport 5, že by potřebovali nějaké dárkové předměty, trička a čepice. Tak jsme na to kývli a do 27.prosince to mělo být hotové. Pustili jsme se do toho všichni, celá rodina, dělali jsme i po nocích, a nakonec jsme to stihli v čas a v dobré kvalitě. Také zakázka pro pane velvyslance Koudelku v Rijádu byla velmi zajímavá a lukrativní, určitě nás posunula směrem nahoru.

Uvažujete o další expanzi? Jaké máte plány?
Rozšíření výroby se nebráním, ale jsme omezeni prostorem, a také pracovní silou. Pokud bych nabral zaměstnance, měl bych trochu obavy o kvalitu. Jsme zvyklí spoléhat se sami na sebe. Nebráním se tomu, ale nesmělo by to být na úkor kvality naší výroby.Přemýšlíme o rozšíření o digitální potisk textilu, který bychom chtěli využít při výrobě dětského oblečení a různých reklamních triček. Momentálně je to ve stádiu rozhodování, takže uvidíme.

Zmínil jste se, že máte dílnu ve vašem rodinném domě. Není někdy vyčerpávající být vlastně pořád v práci?
Někdy ano. Ale ve finále si člověk řekne, že by to byla hrozná nuda nedělat nic!Každopádně bych chtěl ještě jednou poděkovat celé rodině, která mi svým přístupem, pochopením a vzájemnou pomocí tento byznys umožnila.


reklama

reklama
reklama